Stim cu toti ca un antreprenor, odata cu decizia de a infiinta o noua afacere, isi asuma un mare risc financiar si, de ce nu, spiritual. In urma unui business care a esuat, acesta se poate ruina din punct de vedere pecuniar si poate imbratisa ideea ca nu va fi niciodata un om de succes.
Atunci cand alegi sa pui bazele unei antreprize poti fie sa ai castiguri materiale considerabile, fie sa ai un trai decent in urma acestei hotarari, fie sa nu reusesti sa iti atingi sub nicio forma scopul. Ce trebuie insa sa retinem este ca, pe langa dorinta de a avea profit, un antreprenor bun are o viziune, vine cu o inovatie si creaza un impact major pe piata deja existenta. Acest articol isi propune sa vorbeasca despre cativa oameni de afaceri si despre trasaturile acestora in incercarea de a contura profilul unui antreprenor de succes sau, pe scurt, portretul-robot al unui antreprenor de succes.
Calitatile primordiale ale unei astfel de persoane nu tin de sexul, de religia sau de experienta in afaceri a acesteia, ci au legatura mai degraba cu gandirea strategica, cu abilitati dezvoltate de a manageria oamenii, de a ii organiza pe ei, dar si timpul si sarcinile incredintate lor; mai mult de atat, un antreprenor trebuie sa reuseasca in situatii de criza sa ramana calm, sa nu se piarda cu firea si sa-si pastreze spiritul optimist, sa fie perseverent, persuasiv, inteligent, increzator in fortele proprii si dornic sa-si atinga scopul - dorind in permanenta sa imbunatateasca ceva. In niciun caz aceasta cariera nu este destinata oamenilor extrem de emotivi, lenesi, fugari in goana dupa profit imediat sau slab pregatiti. Ca om de afaceri ai oportunitatea de a schimba ceva, de a darui oamenilor din jurul tau, chiar daca uneori riscul ti se pare prea mare. Sa ne gandim cum ar fi fost daca marii inventatori nu ar fi indraznit; multe lucruri de care ne folosim in viata de zi cu zi nu ar fi existat, asa-i?
Sa vorbim in cele ce urmeaza de cei mai importanti si cunoscuti oameni din domeniul antreprenoriatului, cei ce ocupa locuri fruntase in topurile realizate de reviste precum Forbes sau Reader's Digest si sa incercam sa realizam impreuna portretul-robot al unui antreprenor de succes.
Cu totii am auzit de gigantul Amazon, compania comerciala cu o cifra de afaceri de ordinul miliardelor de dolari. Ei bine, in spatele acestei afaceri de succes se afla Jeff Bezos care si-a inceput cariera prin infiintarea unei librarii online. Acesta si-a dezvoltat ideea si a inceput sa aiba o gama cat mai variata de produse astfel incat, in momentul de fata, compania lui sa fie cea mai mare platforma online de cumparaturi din lume. Businessul lui exista pe piata de mai bine de douazeci de ani si nu exista nicio premisa care sa ne duca cu gandul ca acesta va disparea in viitorul apropiat.
Recunoscut ca fiind unul dintre pionierii care au revolutionat intreg sistemul IT, Bill Gates este cofondatorul Microsoft, alaturi de partenerul sau, PAUL ALLEN. De-a lungul timpului aceasta afacere s-a dezvoltat, iar azi intreaga planeta a auzit de Microsoft Windows, in timp ce mai bine de jumatatea populatiei acesteia foloseste programele de operare create de compania celor doi. Bill Gates este implicat in numeroase proiecte filantropice si este unul dintre cei mai bogati oameni din lume; declara in numeroase randuri ca succesul lui a venit in urma unei idei bine manageriate.
Un alt om de afaceri, investitor si filantrop, cu o avere enorma pe care a construit-o in ani de zile este nimeni altul decat Warren Buffet. Interesant este faptul ca acesta continua sa aiba un stil de viata modest, nu epateaza si nu rateaza niciun moment sa se implice in acte de caritate. El detine peste 50 de companii, printre care Duracell si Geico. De-a lungul timpului a afirmat des in interviuri ca meritul referitor la modul in care alege strategic sa faca investitii nu i se datoreaza in totalitate, ci ca asupra stilului sau si-au pus amprenta si oameni ca Philip Fisher. Considerat unul dintre cei mai bogati oameni ai timpului, antreprenorul Warren Buffet si-a luat angajamentul ca va dona un procent covarsitor din averea sa acelor organizatii care se ocupa cu acte de binefacere.
Poate ca numele de François Pinault si de Bernard Arnault nu va sunt atat de cunoscute, insa companiile pe care acestia le conduc sunt cu siguranta unele dintre cele mai notorii afaceri din lume. Acestia doi conduc imperii precum Gucci, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen - in cazul primului, in timp ce cel de al doilea manageriaza si detine Moët Hennessy, Louis Vuitton precum si Christian Dior. Cei doi antreprenori francezi concureaza intre ei, iar acestora li se alatura in competitie si Cyrille Vigneron, directorul executiv al luxuriantului Cartier. Ramanand in domeniul brand-urilor, nu putem sa il trecem cu vederea pe omul de afaceri Amancio Ortega; acesta detine renumitul Zara, atat de iubit in Romania.
Daca ne gandim la platforma de socializare Facebook, ne gandim automat la Mark Zuckerberg care a fost declarat acum cativa ani cel mai tanar miliardar din intreaga lume. El a studiat la Harvard insa nu a absolvit, renuntand la facultate pentru a deveni antreprenor in vastul domeniu al internetului. Provenind dintr-o familie cu principii, dar modesta, Mark a reusit sa stranga o avere de oridinul zecilor de miliarde de dolari, dar, la fel ca multi oameni de afaceri, acesta planuieste sa doneze cea mai mare parte din bani asociatiilor de caritate. Avand varsta de mai putin de treizeci si cinci de ani, tanarul continua sa investeasca si sa-si dezvolte spiritul de antreprenor; acesta a achizitionat recent aplicatii precum Instagram si WhatsApp.
Unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri romani este Ion Tiriac, fost jucator de tenis si, putini stiu, de hochei pe gheata. Acesta a jucat impreuna cu un alt om de calibru pe piata afacerilor, Ilie Nastase, alaturi de care a castigat turneul de la Roland Garros in anul 1970. De atunci si pana acum Tiriac a fost antrenor, dar s-a implicat foarte mult si in dezvoltarea unor businessuri de succes. El este unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri romani care detine firme in domeniul transporturilor, al automobilelor, dar si in cel bancar; atat in Romania, cat si in Germania. Un alt lucru de admirat este ca multe dintre posesiile lui au reprezentat un mijloc prin care acesta a ajutat sportivi, tineri si oameni dornici sa se educe. In anul 2007, Ion Tiriac apare in Forbes ca unul dintre miliardarii lumii - si primul roman care ajunge pentru prima data in renumita editura americana.
In concluzie, chiar daca primul instinct atunci cand incercam sa conturam persoana unui antreprenor este acela de a ne uita la situatia financiara a acestuia, prezentul articol ne ajuta sa intelegem ca, mai important de atat, este impactul pe care omul de afaceri il are in mediul social. Prin urmare, pentru a fi un antreprenor de succes trebuie sa ai in primul rand dorinta de a face ceva, initiativa si mai apoi sa dezvolti abilitatile necesare pentru un om de afaceri. chiar daca unii sunt de parere ca te nasti cu un anume simt de antreprenoriat, experienta ne-a dovedit ca atata timp cat iti doresti si muncesti pentru renumele tau, lucrurile se vor intampla, in cele din urma, in favoarea ta. Este de la sine inteles ca doar notiunile teoretice nu te vor putea ajuta in totalitate, ele trebuie imbinate cu practica, cu exercitiul, cu tot ce se leaga de creativitatea unui antreprenor si de indemanarea acestuia. Inteligenta si instinctul sunt, de asemenea, calitati ale unui om de afaceri de succes, alaturi de rabdare, consecventa, puterea de a accepta sfaturi si sugestii, asumare, incredere in sine, sinceritate si talent. Bineinteles, importante sunt si relatiile pe care le ai. In cazul in care ai mai luat deja contact cu oamenii cu care urmeaza sa faci afaceri, este de la sine inteles ca intregul proces nu te va stresa atat de tare si ca finalitatea va fi una mult probabil pozitiva. In cele din urma, un alt atuu pe care l-am notat cu buna stiinta la sfarsit, tocmai pentru ca poate acesta ar fi trebuit sa se afle in fruntea listei, este norocul. Cei ce sunt acolo unde trebuie, la momentul potrivit, cu ideea salvatoare; cei ce "insfaca" oportunitatile din zbor, cei despre care ai putea sa crezi ca au in sange antreprenoriatul. Nu este o supriza faptul ca, atunci cand un om de afaceri nu reuseste sa isi depaseasca competitia, spune despre aceasta ca are noroc, in timp ce el este urmarit de ghinion, fiind nimic altceva decat o victima a hazardului. In spatele aparentului noroc s-ar putea afla, retineti, ani de munca, numeroase esecuri si permanenta dorinta de a incerca din nou, de a inova, de a schimba ceva.